Snert!

Koud weer vraagt om snert. Wat een woord ook hé. Zalig, het klinkt zo wat kwaad. Snert! Topwoord. En ook een topsoep.. Sinds ik laatst helemaal verkleumd thuis kwam, maakte erwtensoep mij echt helemaal blij. Dus was ik al een tijdje op zoek naar spliterwten. En dan toch gevonden in een biowinkeltje nabij… Of course!

Het recept kwam van de Groene Meisjes plus wat aanpassingen.

  • 300 gr spliterwten
  • 1 grote ui
  • 1 prei
  • 1/2 knolselder
  • 2 L groenten bouillon
  • 2 wortels
  • 1 chilipeper
  • 1 oud stokbrood
  • 200 gr erwtjes (gewoon groene, die van bij de wortels)
  • 1 teentje look
  • 2 El edelgistvlokken
  • Een flink handvol cashewnoten
  • Olijfolie

Kook eerst de spliterwten zoals op de verpakking staat. De mijne waren niet gehalveerd dus duurde het vrij lang.

Snij de knolselder in stukken. Fruit de ajuin met wat olijfolie . Snij en schil de wortels. Was de prei en snij hem in ringetjes.

Doe de knolselder en wortel in de pan bij de ajuin. Na een dikke 5 minuten deed ik er de prei bij en de bouillon. De erwten kunnen er nu ook bij. Ik liet de soep toch zo’n klein uurtje pruttelen op een licht vuurtje.

Ik smeerde nog wat oud stokbrood met olijfolie in en zette dat onder de voor verwarmde grill (10 min op 150 graden).

De soep pruttelt en de broodjes zitten onder de grill. OK, tijd voor een pestoke. Ik nam 1 teentje look, de groene erwtjes, edelgistvlokken, cashew en wat water in de mixer. Geen olijfolie want die zat al op de broodjes. Water werkte prima.

Als de broodjes uit de oven komen, smeer je ze in met de erwtjes pesto, die licht zoetig is.

Heel lekker bij deze koude!

Plaats een reactie